A termék finomra hangolása lehet a startup cégek sikertényezője vagy a bukása

Induló stratup cégedben imádod az ötleted, és azt gondolod, hogy emberek ezreinek fog a terméked vagy a szolgáltatásod előnyt kovácsolni a mindennapokban.

Hónapokat, éveket fektetsz a munkába, hogy felépítsd a nagy álmot, majd egyszer csak mellbe vág a felismerés, hogy minden, amit eddig felépítettél, hiábavaló volt.

A legbosszantóbb az, amikor évek és súlyos milliók után jössz rá, hogy már az elején kihagytál egy fontos tényezőt.

Volt egy problémád, és gyártottál rá megoldást

A kelleténél sokkal több alapító a személyes érintettségére épít fel egy startup vállalkozást.

Sokan azt feltételezik, hogy ha egy termék vagy szolgáltatás a saját, személyes problémára megoldást nyújthat, akkor biztosan sokan másoknak is hasznos lehet.

A „munka” ezen fázisában az ötletgazdák hajlamosak csak a kivitelezésre, a megvalósíthatóságra, a dizájnra fókuszálni.

Ez érthető is, hiszen azt feltételezik, hogy elsősorban elég valami kézzelfoghatót felmutatni, ha befektetőt, vagy egyéb pénzügyi forrást szeretnének elcsípni.

A legtöbben ekkor követik el a legnagyobb hibát, amit később már nem biztos, hogy sikerül javítani.

A termék piaci finomra hangolása startup cégeknél

Hiába azonban a világmegváltó ötlet, ha nincs pontosan definiálva, kiknek és hogyan akarsz eladni.

A saját igényeidből, a közvetlen ismerősök és a belső kör visszajelzései alapján téves következtetéseket vonhatsz le, és előfordulhat, hogy nem határozod meg pontosan:

– milyen piacnak szánod a terméked

– milyen értékeket nyújt majd

– milyen problémákra ad megoldást

– egyáltalán erre a megoldásra szüksége van-e a piacnak, vagy nem ártana finomra, azaz a piacra hangolni az elképzeléseket.

Ha hiányzik az elején a célcsoport és a piac pontos igényeinek körülírása, akkor az a legtöbb esetben katasztrofális következményekkel jár.

Sok startuper egyedül, vagy kis létszámban dolgozik, és a rengeteg elvégzendő projekt mellett ez a feladat mellékesnek tűnhet, holott a végső sikernek, azaz a majdani eladásoknak ez az egyik kulcstényezője.

Megfelelő megoldás lehet, és egyben a siker záloga is, ha a piackutatást, az igényfelmérést, a finomhangolást és a számos időpazarló feladatot kiszervezik.

Rutinos szakemberek bevonásával ezek a hibák könnyen elkerülhetők.