Az első 3 év kritikus pontjai egy startup életében

Bár a stratupok létrehozásának népszerűsége töretlen, évről évre az tapasztalható, hogy több kisvállalkozás megy csődbe, mint amennyi alakul.

Az első években ugyanis rengeteg nehézséggel kell a startupoknak szembenézniük, legyen szó a vásárlókért való versenyfutásról, a piac folyamatos változásáról, a pénzügyi kilátásokról.

A megoldásra váró feladatok listája végtelennek tűnik, de van pár olyan kritikus pont, amit ha nem sikerül megugrani, lehetetlen helyzetbe kerül a vállalkozás.

Megcsappant tartalékok

Számos startup alapítója banki kölcsönök, és egyéb befektetők helyett a saját megtakarításait használja fel álmai megvalósításához.

Induláskor ez óriási szabadságot, önbizalmat, és teret ad a kibontakozásra, hiszen nem kell számot adni másnak.

Ha azonban nem jönnek be a számítások, és nem tart ki a pénztárca, aggasztó anyagi helyzetbe kerülhet a biznisz, és még azelőtt befuccsol, mielőtt kiteljesedhetne.

Üzleti rutin hiánya

A pénz, a pénz, de főleg a pénz hiánya okozza a legtöbb esetben a kezdő vállalkozások gyors hanyatlását.

Hiába van egy kézzelfogható, a világot szebbé és jobbá tevő termékünk, ha hiányzik a magabiztos pénzügyi gyakorlat, és nincs bombabiztos, hosszú távú finanszírozási terv.

Márpedig a legtöbb fiatal vállalkozónak nincsenek párnába varrva titkos százmilliói a túlélésre.

Gyorsan jött pénz

Az érem másik oldalán a hirtelen jött siker is okozhat megtorpanást, vagy akár teljes lebénulást. Ha túl gyorsan növekszik egy startup, és nincs kidolgozott terv a hatékony és felelősségteljes növekedésre, akkor könnyen káoszba torkollhat az üzletmenet.

Ha viszont befektetői alappal működik a startup, a sok pénz ellenére fojtogatóvá válhat a külső kontroll, ami pedig elveheti az alapító örömét és lelkesedését az üzlet menedzselésétől.

Partnerviszály

Az idő és a növekedés előrehaladtával egyre inkább szembetűnhet, ha az üzlettárs nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.

Egy startup létrehozása nemcsak üzleti döntés, de mély érzelmi vetülete is van. A problémák akkor kezdődnek, ha az egyik fél azt kezdi érezni, hogy többet tesz az üzletért, mint a társa.

Ettől a ponttól gyakorlatilag érzelmi alapon bármilyen témában és területen nézetkülönbségek alakulhatnak ki, amik szélsőséges esetben egy nagyreményű vállalkozás végét is jelenthetik.

Gyenge csapat

A vállalkozás növekedésével az alapítón folyamatosan nő a nyomás, hogy egyre jobb, tapasztaltabb, szakmailag magasan kvalifikált kollégákat alkalmazzon, akik az elvárt színvonalon képviselik a céget.

A kiválasztás, toborzás külön szakértelmet igényel, és ha nem értünk hozzá, könnyen mellé nyúlhatunk.

Ha nem vagy biztos a döntésben, vagy nem tudsz elég időt fordítani egy-egy üzletág toborzására, ne habozz külső segítséget kérni.

Számos olyan üzleti terület van, mint például a telefonos ügyfélszolgálat, ami kiszervezhető külsős cégeknek is.