A FinTech egy összefoglaló elnevezése azoknak a stratupoknak, akik a pénzügyi szektorban forradalmian új technológiákat fejlesztenek és dobnak a piacra.
Lényegében cégeket, bankokat és magánembereket segíthetnek abban, hogy könnyebben, kényelmesebben, vagy éppen gyorsabban tudják a pénzügyi tranzakcióikat lebonyolítani.
Speciális és rugalmas szoftverkörnyezetben, egyedi algoritmusokkal fejlesztett szolgáltatásaikat számítógépeken, illetve okostelefonokon keresztül lehet igénybe venni.
Kezdetekben a FinTech pénzügyi intézetek technológiai háttértámogató rendszereként jelent meg, de napjainkban sokkal inkább az ügyfélélmény, az ügyfélközpontú szolgáltatás jellemzi ezeket a nagyon is versenyképes és magas ügyfélélményt nyújtó szolgáltatásokat.
Alkalmazásukkal olyan előnyökhöz juttatják felhasználóikat, mint a kényelem vagy a gyorsaság. A pénzügyi szektorban pillanatnyilag minden olyan cég, ami új, kényelmes, gyors, élményközpontú technológiát nyújt, FinTechnek nevezik.
A gyakorlatban azonban a legtöbb FinTech céget úgy tartják számon (és nem alaptalanul), hogy: kihívást és veszélyt jelentenek a hagyományos pénzügyi szolgáltatókkal szemben azáltal, hogy fürgébbek, innovatívabbak, jobbak, és le tudnak olyan területeket fedni ezáltal, amiket a klasszikus pénzügyi szolgáltatók nem.
Nem véletlen, hogy a nagyobb piaci szereplők olyan stratégiákat dolgoznak ki, amikbe integrálhatók a FinTech cégek, és szolgáltatásaik.
A legtöbb nagyvállalat, pénzintézet úgy tekint rájuk, mint egy lehetőségre, amely által nyitottabbá válhatnak a digitális transzformációra.
FinTech megoldások
– Személyes pénzügyek nyomonkövetése, banki adatvagyonból származó adatok hasznosítása.
– Digitális ügynöki megközelítés, ár-összehasonlítás a pénzügyi termékek piacán, ami segít az egyéni igényeknek legmegfelelőbb szolgáltatás gyors kiválasztásában.
– Mobilfizetés, online kártyaelfogadás a gyors vásárlás érdekében.
– Telefonos fizetés, ami a készpénzes vásárlást helyettesíti.
– Helymeghatározás alapú (mobil lokációval összekötött) fizetés, amivel kivédhető egy vagyonkárosítás.
– Digitalizált adománygyűjtés.
És a lehetőségek tárháza szinte végtelen.
Nehézségek és hátrányok
A digitalizációnak is megvannak ugyanakkor a hátrányai és nehézségei.
Ráadásul nem szabad figyelmen kívül hagyni az emberi tényezőt sem. Elég csak belegondolni abba, mi történik, ha egy hiba csúszik a rendszerbe, de az emberek azonnal ügyet akarnak intézni.
Minden üzletágnak megvannak a hibalehetőségei, jó esetben az előre megkreált válaszaival együtt.
Egy élő emberi hang válasza még mindig nagyobb bizalmat ébreszt hiba esetén, mint egy chatbot.