Konfliktuskezelés, telefonos nézeteltérések kezelése

Konfliktusok vannak, voltak és lesznek, amíg ember van a világon.

Mindenki másként és másként kezeli a felmerülő nézeteltéréseket. A továbbiakban olyan konfliktuskezelési módszereket veszünk végig, amelyek nagyobb eséllyel oldják meg az éppen felmerülő problémás szituációt.

Minden konfliktus egyedi felmérést kíván.

Ki kell ismernünk, hogy vitapartnerünk melyik módszerre reagál a legjobban, és számunkra melyik az a technika, amivel el tudjuk érni a kívánt célt. Sokszor egy újra és újra meghallgatott telefonbeszélgetésről készült hangfelvétel segít megtalálni a legjobb kommunikációs utat.

A leggyakoribb konfliktuskezelési módszer az elkerülés.

Vitatható, hogy ez lenne a legkevésbé hatékony megoldás.

Az elkerüléssel akár egyből a megoldásra, és a lényegi dolgok megvitatására térhetünk beszélgetőpartnerünkkel. Van, amikor a félelmek miatt kerüljük a konfrontációt, ám igaz a régi mondás: egyszer minden pohár megtelik, és emiatt olyan vita robbanhat ki, ami – meglehetősen irónikusan – egyszerűen elkerülhető lett volna nyitott kommunikációval.

Tudnunk kell eldönteni, hogy mikor hatékonyabb a nézetkülönbségeket kidomborítani, és mikor kerüljük el ennek karakterizálódását.

De akkor mi a helyes módszer?

A leghatékonyabb a tárgyalás. Minden telefonos konfliktus legjobb gyógyszere, mintha asztalhoz ülve, a felek együtt keresnék a megoldást a felmerülő nézeteltérésre.

Próbáljuk közelebb hozni eltérő nézeteiket. Egyeztessük időnként, mi az, amiben már egyetértünk. Mi kell ahhoz, hogy az eltérő pontokban közös nevezőre leljünk. Akár időt is adhatunk egy újabb telefonbeszélgetésig magunknak, hogy átgondoljuk, mikre kell még megoldást találnunk.

A konfliktus szóhoz rengeteg negatív érzet társul, holott közel sem annyira destruktív, mint ahogy azt a legtöbben gondolják.

Többet ronthatunk azzal, hogy nem keresünk megoldást. Telefonos beszélgetőpartnerünk számára is egy pozitív üzenet, ha egyszerűen kinyilvánítjuk, hogy a szándékunk pozitív, jó, azaz szeretnénk megoldani ezt a helyzetet. Arra törekszünk, hogy a nézeteltérést rendezzük és megoldást találjunk. Pozitív üzenet, pozitív beszélgetőpartnernél pozitív reakcióra fog találni.